søndag den 1. oktober 2017

Eksamen - blogindlæg 1

Læringsteoretisk problemstilling

Jeg er ansat på Erhvervsskolen Nordsjælland (ES-Nord) i Hillerød, hvor jeg til daglig underviser elever mellem 18-30 år på ”Brobygning – Hvor skal du hen?”

Efter mine nu godt 1½ år som underviser på Brobygningen, er det min erfaring at eleverne hurtigt mister motivationen i undervisningen.
Det kommer blandt andet til udtryk ved manglende koncentration, mobil telefoner som bliver hevet frem og ligegyldig snak på tværs i lokalet.

Det har fået mig til at standse op og reflektere over min egen, samt mine kollegaers tilgange til undervisningen, da den generelt har båret præg af undervisning udelukkende indeholdende Powerpoint, tavleundervisning, Word og Excel.
Derfor er jeg nysgerrig på om Digitale teknologier, kan anvendes på en sådan måde, at det kan skabe motivation og variation for eleverne.




Ifølge Dohn & Johnsen(2012) kan Web 2.0 beskrives som en platform, der muliggør samarbejde, dialog, vidensdeling og socialisering mellem mennesker og ved at anvende platformen meningsfuldt, kan det være medvirkende til at motivere eleverne .


Anvendelse af digitale teknologier og undervisningsdifferentiering er begge fokusområder på alle de øvrige uddannelser på Es-nord, og da vi netop på Brobygning skal gøre vores elever uddannelseparate og give dem et indblik i, hvordan de øvrige uddannelser er skruet sammen, finder jeg det meget nærliggende, at undersøge hvordan jeg kan imødekomme min problemstilling, via et bud på et didaktisk forløb, som også tilgodeser Es-nord´s forventninger på de øvrige uddannelser.


Valg af læringsteori
Jeg er inspireret af Knud Illeris´s læringstrekant, hvor jeg især har fokus på indhold og drivkraft.
Derudover vælger jeg at inddrage Hutters og Lundby´s faktorer som i særlig grad har betydning for at skabe motivation og engagement i undervisningen. Med i mine overvejelser, vælger jeg også at skele til John Hattie´s feedback model.




Valg af didaktisk model
Jeg vælger at benytte mig af den eDidaktiske Overvejelsesmodel (Pasgaard 2010) med fokus på elevforudsætninger, læringsmål og den socialkonstruktivitiske e-læringsform, helt konkret betyder det, at både underviser og eleverne har lige stor indflydelse, på hvilket stof der bearbejdes i praksisfællesskabet, samt hvordan stoffet bearbejdes og vi kan således fungere som vejledere for hinanden.
Derudover trækker jeg også på Lunds anbefalinger til introduktionsvideoer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

eksamen-blogindlæg3

OPSUMMERING PÅ EKSAMENSOPGAVEN: Stort set alle lærere og elever er i dag allerede en del af web 2.0 da de indeholder nogle særlige karakte...