onsdag den 13. september 2017

4.Undervisningsgang/ Synlig læring

SYNLIG LÆRING-FOR LÆRERE HVAD ER SYNLIG LÆRING? Undervisning er intentionen om at skabe betingelser for læring af noget specifikt. Det stiller en række krav til underviseren (ekspertlæreren), som kort kan ridses op i 5 punkter (s. 55 – 59): 1:Viden om og forståelse af fag /emner, hvilket fx vil give sig udslag i måden de kombinerer introduktionen af nyt stof med allerede eksisterende viden hos eleven. 2:Kan skabe et optimalt læringsmiljø, dvs et læringsmiljø, hvor fejl bydes velkommen, hvor eleverne stiller mange spørgsmål, hvor engagement er normen og hvor eleverne anerkendes som effektive lærende. 3:Kan evaluere undervisningen løbende og give feedback, hvilket fx kan ske gennem selektiv informationsindsamling og lydhørhed overfor eleverne og deres forståelse og læringsfremskridt frem mod kriterierne for målopfyldelse. 4:Tror på, at alle elever kan opnå målene, det kræver respekt for eleverne, både som lærende og som mennesker, hvilket kommer til udtryk i den måde de behandler og interagere med dem på. 5:Har indflydelse på både overfladelæring og den dybe læring. Hvilket fordrer, at læreren kan opstille udfordrende mål og at læreren kan invitere eleverne til at engagere sig i udfordringerne og forpligte sig på at nå målene. Kilde: Synlig læring - for lærere af John Hattie (Dafolo 2013)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

eksamen-blogindlæg3

OPSUMMERING PÅ EKSAMENSOPGAVEN: Stort set alle lærere og elever er i dag allerede en del af web 2.0 da de indeholder nogle særlige karakte...